Tar du hand om hjärnan?

Jul 20, 2018

Jag går igång på ny forskning. När det gäller hjärnan och hjärnforskning har det hänt massor som ställer gamla föreställningar på skam. Sista året har jag läst en hel del om hjärnan kopplat till utveckling och ledarskap.

Det är en myt att vissa människor föds med speciella förmågor att det föds underbarn speciellt musikbegåvade barn osv. Forskningen idag konstaterar att det handlar om hur hjärnan tränas. Även de barn som vi kallar för underbarn visar sig att de har blivit tränade. Musikaliska underbarn är ett bra exempel. Men visst det finns biologiska begränsningar som gör att alla kan inte träna upp sig till längdhoppare i världsklass osv.

Den sista boken jag har läst om hjärnan är Hjärnstark skriven av psykiatriker Anders Hansen. Med hjälp av ny hjärnforskning får han oss att förstå att fysisk träning är A o O för att ha en fungerande hjärna som utvecklar sig.

Att träna minst 3 gånger i veckan så att pulsen går upp gör att hjärnan mår bra och fungerar bättre, stressen kan hanteras bättre minnet stimuleras. Det finns liksom inga nackdelar med att fysiskt träna. Att ta ut sig fullständigt på ett träningspass är inte vidare bra åtminstone kortsiktigt för minnet. Du behöver kroppen all energi för att återhämta sig och hjärnan får under den tiden mindre energi.

Jag liksom många andra, som kommit upp i åldrarna, är nog lite rädda för att tappa minnet eller utveckla en demenssjukdom. Även här har forskningen visat är träning en möjlighet till att undvika eller åtminstone skjuta upp de tillstånden. Dessutom finns det forskning som visar att det produceras nya hjärnceller under hela livet. Det ger möjligheter för utveckling. 

Allt för många ledare tar inte sig tid för en regelbunden träning. Jag känner igen mig i det. Att verkligen tro på att avsätta sin dyrbara tid för träning kommer att bidra till att stressen hanteras bättre, att bli smartare och jobbar effektivare och sen också lägga in det i sitt veckoschema är en nödvändig utmaning för många. Helst konditionsträning.

Jag hade behövt både kunskapen och någon som puschade mig till att träna mer än vad jag gjorde under de mest hektiska tiderna i min ledarkarriär. Nu tar jag mig tid och mår betydligt bättre och kanske till och med är lite smartare nu än tidigare :) 

Lägg bort träningsapparna för hjärnan och ut på promenader och löprundor!

För mig blir det mest långa snabba promenader som här när jag besökte en av sönerna i vackra Norge. Mitt mål är att minst tre gånger i veckan se till att pulsen går upp ordentligt i minst 45 minuter. Det ska räcka för att hjärnan ska fungera bättre. Önska mig lycka till!

Ledartips: Plocka upp boken Hjärnstark och ta dig tid att läsa den. Du kommer bli övertygad om hur viktig träning är för utvecklingen av din och dina medarbetares hjärnor och er verksamhet i stort. 

 

Vi tar gärna emot dina synpunkter!

Hör av dig så tar vi ett samtal via webben eller telefon! 

Klicka här!
Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.